22
mar
1402

Problém, na ktorý sa odvolávame, je daňový postup prevodu viacerých aktív z jednej spoločnosti na druhú spoločnosť podľa rumunského daňového zákona. Napríklad, spoločnosť A má záujem odkúpiť od spoločnosti B aktíva tej druhej strany. Otázkou je, či je takáto operácia považovaná za "dodanie tovaru", ktorá generuje povinnosť uhrady DPH zo strany nadobúdateľa aktív, alebo naopak, táto operácia je vylúčená z povinnosti uhrady DPH.

Zákon, ktorý sa vzťahuje na európskej úrovni tejto problematike, je čl.19 zo Smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH - dane z pridanej hodnoty. Tento článok stanovuje, že "v prípade jedného prevodu, či už sa uskutočni zadarmo alebo nie, alebo vo forme vkladu do obchodnej spoločnosti všetkých aktív alebo jednej časti z nich, členské štáty možu považovať, že neexistovalo žiadne dodanie majetku a osoba, ktorej boli prevedené aktíva je nástupcom prevodcu ........ ".

Berúc do úvahy, tak ako to môžno spozorovať, Európska Únia nechala priestor na zvaženie členským štátom, s účelom aby oni ocecnili, či prevod aktív z jednej osoby na druhú osobu može byť vyradený z uplatnenia DPH alebo nie, rumunský zákonodarca prijal perspektívu podľa ktorej takýto prevod nie je považovaný za "dodanie tovaru", a preto je oslobodený od povinnosti uhrady DPH.

Regulovanie tohto problému v Novom Daňovým zákonníkom v Rumunsku, ktorý nadobudol účinnosť od 01.01.2016, je obsiahnutý v čl.270 ods.7 (ekvivalent čl.128 ods.7 z bývalého Daňového zákonníka), ktorý uvádza: "Prevod všetkých aktív alebo jednej časti z ních, vykonaný pri prevode aktív alebo, podľa prípadu, aj pasív, vykonaný ako následok iných operácii ako rozdelenie alebo zlúčenie, ako je predaj alebo nepeňažný vklad do kapitálu jednej spoločnosti, nie je považovaný za dodanie majetku, v prípade ak príjemca aktív je zdaniteľná osoba so sídlom v Rumunsku, v zmysle čl.266 ods.(2), za podmienok stanovených metodologickými normami. Prevod všetkých aktív alebo jednej časti z ních, vykonané za príležitosti rozdelenia alebo zlúčenia, nepredstavuje dodanie majetku, v prípade ak príjemca aktív je zdaniteľná osoba so sídlom v Rumunsku, v zmysle s čl. 266 ods. (2). Tak v prípade prevodu všetkých aktív alebo iba jednej časti z ních, vykonaný za príležitosti prevodu aktív, alebo, podľa prípadu aj pasív, vykonaný ako následok iných operácií, než je rozdelenie alebo zlúčenie, ako i v prípade prevodu všetkých aktív alebo jednej časti z ních vykonaný za príležitosti rozdelenia alebo zlúčenia, príjemca aktív je považovaný že je nástupca prevodcu, pokiaľ ide o úpravu práva o odpočet stanovené zákonom ".

Taktiež, v bode 7 ods.8 z Metodických noriem pre uplatnenie čl.270 ods.7 z nového daňového zákonníka, sú niektoré nové vysvetlenia a doplnenia:

"(8) Prevod aktív stanovený v čl. 270 ods. (7) z Daňového zákonníka, je univerzálny prevod tovaru a/alebo služieb, tieto už nie sú riešené samostatne, ale ako jeden celok u zdaniteľnej osobe ktorá presúva majetok, nevadi či ide o celkový alebo čiastočný prevod aktív. Považuje sa za čiastočný prevod aktív, v zmysle čl.270 ods.(7) z Daňového zákonníka, prevod všetkých aktív alebo jedne časti z aktív investovaných do určitého odvetvia ekonomickej činnosti, ak tieto z technického hľadiska vytvárajú nezávislú štruktúru, ktorá je schopná vykonávať oddelené ekonomické činnosti. Taktiež sa považuje, že čiastočný prevod prebieha aj v prípade ked nehnuteľné majetky, v ktorých umiestnené prevedené aktíva prevodcom, nie sú predané, ale pridelené iným oblastiam činnosti, ktoré sú používané prevodcom. Jednoduchý prevod niektorých aktív nezaručuje možnosť pokračovania hospodárskej činnosti v každej situácii. Aby transakcia mohla byť považovaná za prevod aktív, v zmysle čl.270 ods. (7) z Daňového zákonníka, príjemca aktív musí preukázať úmyseľ vykonávať hospodársku činnosť alebo časť z hospodárskej činnosti, ktorá mu bola prevedená, a nie okamžite zlikvidovať príslušnú činnosť a, podľa prípadu, predať všetky prípadné zásoby. Príjemca aktív má povinnosť predložíť prevodcovi čestné prehlásenie, z ktorého vyplýva splnenie tejto podmienky. Pre kvalifikovanie jednej činnosti na prevod aktív, nie je relevantné či príjemca aktív je oprávnený na vykonanie činnosti, ktorá mu bolo prevedená alebo či má v predmete činnosti túto činnosť. V tomto zmysle bolo vydané Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora v Prípade C-497/01 - Zita Modes. Požiadavky stanovené v tomto odseku sa neuplatňujú v prípade rozdelenia a fúzie, ktoré sú v hocijakej situácií považované za prevod aktív podľa čl. 270 ods. (7) z Daňového zákonníka.

(9) Zdaniteľná osoba, ktorá je príjemcom prevodu uvedeného v ods. (7) je považovaná za nástupcu prevodcu, bez ohľadu na to či je registrovaná alebo nie ako platbca daňe. Príjemca prevezme všetky práva a povinnosti prevodcu, vrátane tých ohľadne dodávok voči sebe uvedené v čl. 270 ods. (4) z Daňového zákonníka, úpravy odpočtu uvedené v čl. 304 a 305 z Daňového zákonníka. Ak nadobúdateľ prevodu je zdaniteľná osoba, ktorá nie je zaregistrovaná ako platca DPH podľa čl.316 z Daňového zákonníka a sa nezaregistruje ako platca DPH ako dôsledok prevodu, bude musieť zaplatiť do štátneho rozpočtu sumu vyplývajúcu v dôsledku úprav podľa čl.270 ods. (4) čl.304, 305, 306 alebo 332 z Daňového zákonníka, podľa prípadu, aj predložiť vyhlásenie uvedené v tomto čl. 324 ods. (8) z Daňového zákonníka. Referenčný moment pre stanovenie dátumu, od ktorého sa začina úprava dane, v prípade kapitalového majetku, nie je dátum prevodu, ale dátum získania majetku prevodcom, podľa čl.305 alebo 332 z Daňového zákonníka, podľa prípadu. Prevodca bude musieť odoslať nadobúdateľovi kópiu z registra kapitalového majetku, ak tieto boli získané po dátume vstupu do EU. Uplatnenie daňových opatrení pre prevod aktív zo strany zdaniteľných osôb neobsahuje zrúšenie práva na odpočet dane príjemcom, ak transakcie sú zdaniteľné, podľa zákona alebo podľa výberu, okrem situácie ak sa skonštatuje, že transakcia bola zdanená na daňové účely".

Dehelean Marius - Advokát

Nájsť nás

Kontaktuj Nás

  • iconOradea: Str. Vasile Alecsandri, nr. 1, ap. 8, Jud. Bihor, România
  • iconTáto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
    Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
  • icon +40 743 181 737 / +40 742 091 636
  • iconPondelok - Piatok: 9AM - 18PM
    Sobota - Nedeľa: Zatvorené